Undanflykter och Förlåt

Om det är något som stör mig just nu så är det undanflykter.
De flesta har nog sett reklamen för Loka där en kille kommer för sent till ett möte. Istället för att bara be om ursäkt för att han kommit för sent, hittar han på en hel massa historier och undanflykter till varför han blev sen. Man märker att det inte är någon som köper hans berättelser. När han är i full gång med att berätta sin tredje historia, dyker det upp en annan kille som också är sen. Hans ursäkt är kort och gott; "förlåt, jag försov mig". Vilket alla de andra köper. Kort och gott, ärlighet. Vad tjänar alla dessa undanflykter till? Till slut nästlar man in sig i något man inte kan ta sig ur. Människor tröttnar snabbt på att höra undanflykter. Ärlighet varar längst, som det heter. Så varför inte bara säga som det är? Ta tjuren vid hornen och säga "shit, jag gjorde bort mig, förlåt", eller vad det nu kan vara. Att erkänna att man gjort fel verkar bara bli svårare och svårare. Att säga förlåt och att verkligen mena det, känns överskattat idag. Det känns som att förlåt har blivit ett fult ord, och man vill helst inte använda det. Eller är det så att man vill helt enkelt inte nedvärdera sig själv till den grad att man ska behöva yttra ordet? Själv är jag en sådan person som missbrukar ordet förlåt. Använder nog det allt för ofta. Det kanske inte heller är bra. Men jag menar i alla fall det när jag säger det. Tror nästan att det är värre att höra ett förlåt och veta att ordet bara sägs utan mening, än att inte höra det alls. Många tankar, men i alla fall, jag uppskattar ärlighet. Att våga vara ärlig ger respekt. Att ljuga och hitta på historier gör att människor tillslut tappar respekten för en. Och är det det man vill? Tror inte det va?!...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig Rebecka!

Ärlighet och trovärdighet går hand i hand.

2010-08-07 @ 19:20:21
URL: http://gomorgonosterlen.blogspot.com
Postat av: Felicia

Jag förstår precis vad du menar!

2010-08-08 @ 12:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0