Små hundar är också hundar

De senaste dagarna har jag funderat lite över det här fenoment "småhundar". Jag har ju nu själv en egen hund i litet format, så det blir liksom ännu tydligare nu.
Människor har dem som accessoarer och människor förmänskligar dem.
Vissa människor låter sina småhundar göra nästan vad som helst. Jag har sett småhundar som gått runt på matborden och ätit av folks tallrikar, utan att någon säger ifrån. Skulle man låtit en stor hund gå runt på ett bord och äta av folks tallrikar? Jag har sett småhundar som bits (då menar jag inte att "lekbitas" utan verkligen bitas för att de är arga/upprörda/rädda...) och beter sig väldigt illa, utan att bli tillsagda. Jag har själv blivit ganska hårt biten av en liten hund, för ingen vad jag kunde se, anledning som helst, och där matten bara sa att "oj då, aja hon är lite speciell"... Skulle man säga likadant om det var en stor hund som hade bitit? Det tror jag verkligen inte. Nej då hade det nog t.o.m. kunnat bli tal om mer drastiska åtgärder..
Jag har sett människor på tvn som när de skulle gå ut och gå med sin chihuahua, bar runt på hunden under hela promenaden. Människan i fråga blev faktiskt chockad när Cesar Milan sa åt honom att meningen var att hunden skulle gå själv. Hussen trodde inte att hunden skulle klara av detta.. Var det konstigt att hunden var frustrerad?! Kanske inte så konstigt nej!
De som låter sina småhundar bete sig så här drar med sig oss andra "seriösa" småhundsägare ner i det negativa träsk där synen på dessa småhundar är allt annat än positiv. Man kan få kommentarer när man ute och går med hunden och det verkar som om många drar samma slutsats: "små hundar är inget man kan tämja eller lära hyfs". Små hundar blir satta på pidestaler av sina hussar och mattar och får aldrig "skäll" hur illa de än beter sig. För det går ju inte att säga åt våra små bebisar, då kanske de får men för livet.. Jag har en hel del gånger fått höra att "amen det är ju en sån liten hund, de skäller ju".. Men det betyder ju inte att jag accepterar det bara för att min hund är av en liten ras. Jag ser min lilla hund för det han verkligen är - en hund! Det är det jag tror att många glömmer, det faktum att fast den är liten så är det trots allt en hund. Så ja, vad jag vill säga är väl kanske att behandla era hundar som de vill bli behandlade = som hundar :)
Danko finingen <3

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mycket bra skrivet! Och en fantastiskt bild på DankoSaurus :D

2011-10-05 @ 14:47:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0