Tänkvärt

Hittade denna fina text på en ung tjejs blogg. Hon hade fått beskedet att hon hade cancer och detta är ett utdrag av texten som jag tycker är tänkvärd och som stämmer på så många sätt!

"Vi lever i landet lagom. Landet lagom där till och med våra känslor ska hållas inom ramarna för vad som är ”normalt” och lagom.

Du får vara glad, men inte så glad så att du dansar eller sjunger på offentlig plats.
Du får vara arg, men inte så arg så att du skriker högt. Och är du ledsen, då ska det genast kännas bättre när någon klappar dig på ryggen och säger att allt blir bra.

Eller?

Vi är så rädda för starka känslor.
Rädda för hur vi ska bete oss när någon annan känner och för vilka känslor det genererar i oss själva. Vi blir osäkra, känner oss obekväma och drar oss därför ofta undan..."


Jag kan bara hålla med henne! Tråkigt att det ska vara så tycker jag...
 

Kommentarer
Postat av: Matz Holgersson

Kära Rebecka!

Du är på rätt väg och det kommer du alltid att vara så länge som du reflekterar på dig själv och din omgivning.

Stefan Einhorn har skrivit en liten tänkvärd bok om visdom som heter"Vägen till visdom" och i den konstaterar han att när du tror att du har svaret på meningen med livet så är du/vi långt ifrån en förklaring till vad vi vill med våra liv. Svaret på den frågan är inte svaret utan viljan, drivkraften och utmaningarna som utvecklar oss som människor som är livets mening.

Det är en ständig rörelse mot en större kunskap om vad vi vill göra med våra liv. Krångligt kanske men för mig väldigt sant. Jag förstår mer och mer att det handlar om att ta vara på min tid och utvecklas som individ och dela det med andra betydelsefulla personer. Kram Matz

2011-09-12 @ 22:30:53
Postat av: Rebecka

Matz: Tack så mycket för de kloka orden! Jag håller helt med. Det låter sunt. Jag kanske skulle ta och läsa den där boken! Helt klart handlar det om att ta vara på tiden och spendera den med de som betyder mycket för en, och göra saker som gör en lycklig. Jag har också börjat känna av att tiden går otroligt snabbt, så det gäller att ta vara på varenda dag och göra den till det bästa. Kram Rebecka

2011-09-15 @ 10:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0