Ungern

Då var man tillbaka i Sverige igen efter två härliga veckor i tyskarnas favoland Ungern.

Vi började vår roadtrip ner den 15 juni. Den första natten övernattade vi i Dresden och dagen efter (som även var min födelsedag), fortsatte vi ner mot Ungern och Héviz som staden hette vi skulle bo i. Ungern var nog inte alls som någon av oss hade förväntat sig. Allting var rent, snygg och prydligt. (När vi var på en utflykt upptäckte vi dock att inte hela Ungern såg ut så. Men det finns ju en baksida överallt.) Vi kom fram till ett stort, gult hus med pool i trädgården. Detta skulle bli vårt hem de kommande två veckorna. Kunde ju inte bli bättre =)

Vi upptäckte snart att en av våra grannar var bulldog uppfödare och hade fem stora bestar som sprang runt i trädgården (något som inte gillades allt för mycket av de två små vovsar som vi hade med oss!!). När vi gick runt i vårt område kunde vi nog konstatera att vi hade hamnat i ett "rikemansområde". De flesta hus var gigant stora, det var inte många som hade mindre än tre våningar. Alla var i glada färger också, gul, grön, blå, rosa. Staden Héviz var väldigt mysig. Mycket fina saker till mycket låga priser, aldrig fel! Men det som var mest imponerande med våran stad var Thermal sjön. En vulkaniska sjö som var 35 meter djup på sina ställen och mellan 30 - 35 grader varm hela tiden (!). Hela sjön renar sig själv ca vartannat dygn och nytt varmt vatten sprutar ut ifrån underifrån marken. Detta vatten är svavel och syrahaltigt och är mycket bra att bada i om man tex har någon ledsjukdom eller liknade.

Att bada här var en märklig men härlig upplevelse. Man låg i sina badringar och flöt runt.

 

En bit bort från vår stad låg en annan stad som hette Kezhtely (hur man uttalade det kom vi aldrig riktigt fram till). Här blev det mycket shopping. Nedanför staden låg den vackra Balaton sjön, Centraleuropas största sjö. Här badade och solade vi en del dagar och åkte på en båttur.

 

Vi besökte grottor långt under jorden där man fick åka runt i små båtar. Luften nere i grottorna var tydligen jätte bra för dem som har astma (tex mig då =) ) och ett närliggande sjukhus i staden använde sig av grottorna och dess luft när de fick in astmasjuka personer.

 

En bit upp i bergen hittade vi ett Buddistiskt monument med en stor guldstaty av Buddha. Även detta var Centraleuropas största. Att se detta var verkligen en mäktig upplevelse.

 

 Vi åkte till storstan Budapest och övernattade där i två nätter på en pråm på floden Donau. Jag och my love gick runt en hel dag på stan och turistade, shoppade och fikade. Var en jätte mysig dag. Budapest var både vackert, skitigt och rörigt. Men jag är glad att jag har varit där och fått uppleva det. Budapest är ju trots allt en världsstad.

 

Måste ju bara berätta också att jag och min Peter firade ett år på midsommarafton. Vi gick på en mysig restaurang i Héviz stad. Vi åt och drack gott och hade det super mysigt. Älskar dig så himla attans mycket baby!

 

På hemvägen övernattade vi på ett övertrevligt hotell i Prag (ska ni till Prag så bo där -> Hotel Monica) Vi spenderade en dag i Prag och jag blev förvånad över allt som fanns att se. Mina f.d. klasskompisar hade gett mig helt fel uppfattning om staden. Dit åker jag gärna igen!

 

Vi har gjort så himla mycket så det känns som att jag knappt kommer ihåg hälften nu när jag ska skriva om det! Får uppdatera senare om jag kommer på mer =)

 
Tackar familjen Holgersson och alla barnen för en häääärlig och händelserik semester

Pusshaj sålänge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0