:)

"- Varför måste jag lyssna till mitt hjärta?
- Därför att du aldrig kommer lyckas tysta det.
Och även om du låtsas att du inte hör vad det säger,
kommer det alltid att finnas där i ditt bröst och tala om för dig vad du anser om världen och livet.
- Menar du att jag ska lyssna till det även om det är trolöst?
- Trolösheten upplever du när du hör något som du inte är beredd på.
Om du lär känna ditt hjärta väl kommer det aldrig att kunna bete sig på det viset.
För då kommer du att veta vilka drömmar det bär på och du kommer också att kunna ta hand om dem.
Ingen kan undfly sitt hjärta. Därför är det viktigt att du är uppmärksam på vad det säger. Så slipper du bli överumplad."

Om jag klagar en del ibland, sade pojkens hjärta, beror det på att jag är ett hjärta i en mänsklig varelse, och människor är sådana. De törs inte låta sina drömmar gå i uppfyllelse, för de inbillar sig att de inte förtjänar det, eller att de inte ska nå ända fram. En människas hjärta blir dödsförskräckt bara det tänker på en kärlek som går sönder för alltid, eller på stunder som skulle kunna bli lyckliga men som blir olyckliga. Då lider det oändligt mycket.
"- Mitt hjärta är oroligt för att behöva lida.
- Tala om för det att oron för att lida är värre än själva lidandet...."


:-)


/ Paulo Coelho - Alkemisten 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0